Tervetuloa kurssille


Hei kaikille ja tervetuloa Uusmediaviestinnän kurssille. Kurssille on pakollinen ilmoittautuminen Optimassa 10.9.2006 mennessä. Luennot alkavat viikolla 36 ja harjoitukset viikkoa myöhemmin.

="blogialue">

Kurssikuvaus

Kurssilla pohditaan digitaalista mediakulttuuria ja - tuotantoa viestinnän näkökulmasta. Kurssi antaa käytännöllisiä valmiuksia analysoida ja ymmärtää uusmedian ja digitaalisen mediakulttuurin ilmiöitä ja merkityksiä viestinnän mallien pohjalta. Kurssilla esitetään perustietoa viestinnän teorioista ja malleista sekä käydään lävitse uusmedian yhteiskunnallista roolia ja uusmediatuotantoa osana digitaalista mediakulttuuria. Lisäksi tarkastellaan digitaalista konvergenssia yksilöllisen ja yhteisöllisen viestinnän edistäjänä sekä pohditaan erilaisia uusmediaan liittyviä ilmiöitä kuten mm. tunneviestintää, tilannetietoisuutta, interaktiivisia tiloja, mediataidetta ja virtuaaliyhteisöjä.

Erikseen pidettävillä harjoituksilla sekä omatoimisilla harjoitustöillä pyritään
vahvistamaan kunkin osallistujan teoreettisia valmiuksia ja analyyttistä silmää viestinnän peruskysymyksille.Painopistealueena on tällöin osallistujan oma rooli viestittäjänä ja tekijänä: viestinnän mallien ja ilmiöiden käsittelyä konkretisoidaan oman ilmaisun ja sitä heijastelevan pohdinnan kautta.

Työtavat: lu 30 h, ha 30 h, harjoitustyö ja kurssipäiväkirja tai tentti.

Oppimateriaali ja kirjallisuus:
  • Hemánus, P., Viestinnän ja joukkotiedotuksen perusteet, Yliopistopaino, Helsinki, 1989
  • Fiske, J., Introduction to communication studies, Second edition, Routledge, London, 1990 (kpl 1-5)
  • Griffin, E., A first look at communication theory, Fifth edition, McGraw-Hill Higher Education, New York, 2003 (kpl 1-2, 21, 24)
  • Nieminen, H., Pantti, M., Media markkinoilla, Loki-Kirjat, Helsinki, 2004
  • Ruben, B.D., Stevart, L.P., Communication and human behaviour, Fourth edition, Allyn & Bacon, 1998 (kpl 1-5)
  • Lister, M., Dovey, J., Giddings, S., Grant, I., Kelly, K., New media: A critical introduction, Routledge, New York, 2003

Yhteys muihin opintoihin: Edeltävinä pakollisina opintoina Digitaalisen median perusteet.

Ajoitus ja kohderyhmä: Periodi a, pakollinen digitaalisen median suuntautumisvaihtoehdon opiskelijoille 2. vsk ylöspäin. Muille vapaaehtoinen.

Vastuuhenkilö: Kari Kuutti ([email protected])
Assistentit: Tanja Kangas ([email protected]) ja Marja Hamari ([email protected])